Wanneer ik een lied begeleid, speel ik nooit twee keer achter elkaar precies dezelfde zetting. Ik speel ieder couplet weer een beetje anders. Er zijn een paar eenvoudige manieren om daarvoor een bestaande zetting te gebruiken. Als voorbeeld dient mijn zetting van ‘Vernieuw Gij mij, o eeuwig licht’.
1. De melodie uitkomend in de sopraan. De sopraanpartij speel je op een apart klavier, de alt en de tenor op een klavier met een zachtere registratie, en de bas in het pedaal. Dit kun je ook doen als de zetting maar op 2 balken genoteerd is.
2. De melodie uitkomend in de tenor. Dit is een variant op de vorige techniek, alleen speel je de melodie nu een oktaaf lager, bijvoorbeeld met een trompet. Er kunnen nu wel kwintparallellen ontstaan, dus als je hier last van hebt, moet je hier een daar een nootje veranderen.
3. De melodie uitkomend in de tenor in het pedaal. Deze manier is iets ingewikkelder, en kun je het beste even uitschrijven. De bas speel je met je linkervoet, de melodie met je rechtervoet, en de begeleidende stemmen op 1 of twee klavieren. Misschien moet je de bas hier en daar een oktaaf lager spelen om het te laten passen:
4. Een variant op de vorige: speel de melodie met je rechtervoet met bijvoorbeeld een trompet 8. De bas speel je met je linkerhand, eventueel op een apart klavier met een 16-voet. De begeleidende stemmen speel je met rechts.
5. Speel alle stemmen, behalve de bas, een oktaaf lager. Registreer met 8, 4 en 2.
6. En voor het laatste couplet: houd je aan de harmonie, maar speel alle noten die je kunt grijpen: